Valikko Sulje

Ensimmäinen vuosi ammatillisena opettajana

Kun aloitin työn ammatillisena opettajan ammattikorkeakoulussa pian 23 vuotta sitten, olin toiminut opettajana jo useita vuosia. Opettajuudessa olin kuitenkin vasta matkani alkutaipaleella, jossa minua silloin merkittävästi avitti samaan aikaan aloittamani opettajan pedagogiset opinnot Helsingin yliopistossa. Ammattikorkeakoulun eetoksen – teoriaa ja käytäntöä sopivassa suhteessa – olin sisäistänyt hyvin ja se ohjasi työn aloittamista. Jokainen, joka on työskennellyt tai työskentelee ammatillisena opettajana tietää mistä puhun, jos puhun opettajan ensimmäisestä lukuvuodesta.

Vielä viime vuosikymmenellä sain toisinaan koulutusalajohtajana puheluita, joissa ”työelämästä soittaja” kertoi, että hänen ei tarvitse enää tienata niin paljon kuin aiemmin. Hän olisi siksi nyt valmis uhrautumaan ja tulossa ammattikorkeakouluun kanssamme lepäämään. Opettajana juuri hän – paremmin kuin kukaan muu – osaisi paremmin luennoida, kuinka asioita oikeasti tehdään työelämässä. Usein soittaja sanoi, että hän on joskus pitänyt yhden luennon tai pari ja hän piti siitä. Kiitin aina soittajia vuolaasti ja totesin, että tämä on hienoa tietää ja lupasin olla yhteydessä tarvittaessa. Ei tullut tarvetta.

Opettajalla on koko ajan vastuu opiskelijoistaan ja heidän oppimisestaan.

Ei liene yllätys, että ihailen opettajia. En vain siksi, että he tekevät äärimmäisen tärkeää ja merkityksellistä työtä. Ihailen heitä siksi, että he tekevät arvokasta opetustyötä, vaikka se on antoisuudestaan huolimatta myös hyvin raskasta työtä. Niin vähän siitä työstä näkyy koulun ulkopuolelle. Opettajalla on koko ajan vastuu opiskelijoistaan ja heidän oppimisestaan. Yhä enemmän siinä korostuu monitoimijainen yhteistyö erilaisissa verkostoissa ja kehittämishankeissa. Opettaja on lisäksi koko ajan jatkuvan opiskelijoiden arvioinnin kohteena. Työ pitää sisällään niin paljon enemmän ja kaikkea kuin ”sen luennon pitämistä”. Korkeatasoinen opetus edellyttää hyvää suunnittelua, joka vie uudelta ammatilliselta opettajalta kaiken liikenevän ajan ja ylikin.

Kiitos – rakkaat opettajat, että jaksoitte jatkaa työtä ensimmäisen opetusvuoden jälkeen. Voimia teille, joilla on menossa se ensimmäinen opetusvuosi. Seuraava on jo hieman helpompi, kun aivan kaikkea ei tee enää ensimmäistä kertaa.