Valikko Sulje

Luovaa oma-aloitteisuutta vai tyhmää tottelemattomuutta?

Tällä viikolla kertyi lisää elinvuosia ”mittariin”, mistä olen kovin kiitollinen. Oppimismatka on saanut toistaiseksi jatkua ja opittavaa riittää jokaiselle tulevalle vuodelle, kuukaudelle ja päivälle. Syntymäpäivinään keski-ikäinen tyypillisesti palannee muistoihinsa ja niin tein minäkin. Siispä mieleeni tuli n. 35 vuoden takaa jotain, mikä sai minut pohtimaan aktiivisuutta ja luovuutta. Ne ovat tärkeitä ominaisuuksia ja taitoja nykypäivän työelämässä, jossa asiantuntijoilta odotetaan tutkivaa ja kehittävää sekä ratkaisukeskeistä työotetta.

Kouluvuosina olimme poikien kanssa varsin luovia ja oma-aloitteisia

Tuolloin kouluvuosina olimme poikien kanssa varsin luovia ja oma-aloitteisia. Taisimme toki hieman koetella sääntöjä, niiden rajoja ja sitäkin enemmän opettajien ja rehtorin hermoja. Pahantahtoisia emme olleet. Tempauksia riitti erilaisia, joista mieleenpainuvimpia – varmasti myös opettajien ja rehtorin mielestä – olivat ”merirosvoradio” ja mystinen luokan soittokello, joka edisti tuntuvasti vain juuri ennen ruokatunnin alkamista. Kekseliäät pojat oivalsivat, että kaikilla opettajilla ei ole rannekelloa ja luokan soittokellon sai näppärästi soimaan haluttuun aikaan paristoilla ja hieman pidemmällä pätkällä sähköjohtoa. Varsin pitkään olimme ruokailussa aina ennen jonojen muodostumista, kunnes jotkut opettajat ymmärsivät ”käytännön pilamme”.

Tuolloin niin TV- kuin radiokanavia oli paljon vähemmän kuin nykyään. Niinpä päätimme järjestää hieman lisää paikallista ohjelmaa ja teimme ”ohituksen” koulun keskusradioon. ”Merirosvoradion” lähetykset eivät voineet siten olla kovin pitkiä, mutta aika monta niitä ehdimme toteuttaa ennen kuin tämä ”käytännön pilamme” saatettiin päätökseen.

Näiden tempauksien keksimiseen ja toteuttamiseen tarvittiin luovuutta ja oma-aloitteisuutta. Arvatenkin saimme ”kylmää kyytiä” tempauksemme johdosta, sillä toimintamme oli tyhmää sääntöjen vastaista tottelemattomuutta. Rehtori antoi meille rangaistuksen. Otimme siitä opiksemme, mutta emme menettäneet luovuuttamme ja oma-aloitteisuuttamme.

Oppilas- ja opiskelijakunnat on otettu systemaattisesti mukaan koulun kehittämiseen

Sittemmin ovat koulut kehittyneet valtavasti yhteisönä. Koululaiset ja opiskelijat pääsevät nykyään kehittämään toimintaa, kun niihin on kehittynyt oppilas- ja opiskelijakuntatoimintaa. Oppilas- ja opiskelijakunnat on otettu systemaattisesti mukaan koulun kehittämiseen. Kehityssuunta on ehdottomasti ollut oikea. Liikaa ei voi ketään luovuuteen ja oma-aloitteisuuteen kannustaa, mutta edelleenkään ei pidä myöskään tyhmään tottelemattomuuteen kannustaman.